Zakupy internetowe mają coraz więcej zwolenników, każdego roku przybywa ludzi regularnie dokonujących zakupów online. Jak podaje raport Gemius w 2019 roku, aż 62 % osób dokonuje takich zakupów. Dane statystyczne podają, że co roku liczba osób która nabywa towary przez internet gwałtownie rośnie.
Co zachęca nas do zakupów w sieci?
Pośród ankietowanych osób 75% deklarowało, że do tego rodzaju zakupów zachęca je przede wszystkim całodobowa dostępność. Także wygoda jest czynnikiem często wymienianym jako niewątpliwy atut zakupów online. Nie ma konieczności podróżowania do sklepów. Zwłaszcza w małych miejscowościach taka forma jest niezwykle pożądana, bo daje nieograniczone możliwości wyboru asortymentu, czego nie zapewniają okoliczne sklepy. W dużych miastach, choć dostęp do różnorodności sklepów jest większy, to wygoda przemawia nad wyborem sklepów online.
Zachętą do korzystania z zakupów online jest konkurencja cenowa - w sklepach internetowych produkty bywają zazwyczaj tańsze. Kolejnym plusem jest dostawa towarów, często pod same drzwi. Tu najwyżej cenione są firmy kurierskie DPD, DHL, a wśród dostawców które realizują transport dzięki szerokiej sieci paczkomatów króluje In Post. Wygoda odbioru paczki w dowolnym czasie, a także cena usługi zachęcała aż 40% kupujących w sieci do wyboru tej formy dostawy.
Co najczęściej kupujemy przez internet?
Z badań wynika, że kupujemy najczęściej odzież, dodatki odzieżowe, obuwie, książki, płyty, filmy oraz kosmetyki/perfumy. Większość kupujących dokonuje zakupów w polskich sklepach a około 26% w zagranicznych e-sklepach. Grupą najliczniej odwiedzających sklepy w sieci są kobiety. To optymistyczna informacja dla mężczyzn, bo to oni nie lubią być ciągani po sklepach przez swoje partnerki. Liczba sklepów internetowych rekordowo rośnie, w zeszłym roku powstało 2,8 tysięcy nowych sklepów. Wielu handlowców prowadzących stacjonarne sklepy wzbogaca formę sprzedaży przez rozwinięcie sklepu online. Jest to rozwiązanie wręcz konieczne, odpowiadające rosnącemu popytowi na zakupy w sieci.
Czy łatwo jest uruchomić sklep internetowy?
Uruchamiając sklep internetowy należy zwrócić uwagę na szczegóły, które internauci cenili sobie przy wyborze sklepu. Jedną z nich jest szybka i bezpieczna płatność. .Klienci chętnie korzystają z płatności PayU, aż 55% deklarowało taką formę płatności. Drugim kryterium są koszty transportu i tu warto wyszukać przewoźnika oferującego korzystną ofertę. Niewątpliwym atutem jest możliwość bezpłatnego zwrotu zakupionych towarów. Sklepy internetowe obejmują już wszystkie możliwe rodzaje ofert handlowych. To nie tylko sklepy z towarami, ale także firmy oferujące usługi np. branży turystycznej, kosmetycznej, sportowej, często oferują oni pakiety, bony na zakupy czy usługi.
Wymóg współczesnych czasów to być obecnym w sieci. Stworzenie prostego sklepu internetowego nie jest trudne. Dostępne są niedrogie różnorodne szablony, które łatwo można dobrać do profilu oferowanych przez nas produktów. Usługi uruchomienia sklepów internetowych są coraz tańsze i jest wiele jest firm oferujących taki serwis.
Najpopularniejsze platformy sklepowe, które warto wziąć pod uwagę planując założenie sklepu online:
To bardzo popularna na rynku polskim platforma e-commerce. Posiada integracje z popularnymi serwisami aukcyjnymi, księgowymi i kurierskimi. Usługa udostępniona jest na platformie hostingowej Shoper, gdzie użytkownik może wykupić abonament i korzystać na zasadzie "Software as a Service". Wysokość abonamentu zależy od wielkości sklepu, transferu danych oraz dodatkowych opcji.
Dla sprzedawców korzystających z wielu kanałów sprzedaży Shoplo jest najlepszym rozwiązaniem. Umożliwia przy pomocy jednego konta zarządzać wieloma sklepami. To rozwiązanie jest przeznaczone dla małych i średnich sklepów internetowych. Mnogość wariantów pozwala na wybór najlepszego rozwiązania ze względu na ilość asortymentu, zasięg sprzedaży, liczbę kanałów. Możliwa jjest integracja z Allegro.
W Sellingo mozna założyć sklep internetowy zupełnie za darmo. Pełną funkcjonalność sklepu online uzyskuje się bez żadnych dodatkowych opłat. To bardzo proste w obsłudze oprogramowanie sklepu pozwalające na łatwą obsługę sprzedażową i posprzedażową. Sellingo posiada wiele innowacyjnych, autorskich rozwiązań np. łączy zamówienia z korespondencją e-mail.
PrestaShop to darmowy silnik sklepu internetowego - działa na zasadzie Open Source. By utworzyć własny sklep konieczny jest hosting i własna domena. Instalacja i konfiguracje Presta Shop nie jest skomplikowana. Jednak, żeby nadać sklepie profesjonalny wygląd należy wybrać któryś z gotowych szablonów, lub stworzyć własny szablon.
Reklama w sieci
W roku 2019 liczba aktywnych sklepów internetowych w Polsce wynosiła 31,7 tysięcy. Sklepy internetowe chcąc przebić się w gąszczu konkurencji korzystają z płatnych reklam w wyszukiwarkach, uciekają się do firm pozycjonerskich. Bardziej operatywni sięgają po bezpłatne formy reklamy poprzez media społecznościowe, blogi a także korzystają z portali które darmowo umieszczają oferty sklepów jak np. portal ekup.pl