koperta
ekup@ekup.pl
kobieta przy laptopie z komórką

E-commerce w komórce, czyli mobilny sklep online

Od kilku lat urządzenia mobilne przejmuję inicjatywę nad komputerami stacjonarnymi. Z roku na rok rośnie ilość klientów, którzy korzystają ze sklepów internetowych przy pomocy smartfonów i tabletów. Jest to stały trend, więc mobilny sklep internetowy nie jest opcją, a koniecznością.

Google i urządzenia mobilne

Wyszukiwarka Google z roku na rok notuje coraz więcej zapytań wykonywanych z urządzeń mobilnych. Dotyczy to w szczególności przeszukiwań sklepów internetowych, bądź wybranych produktów w całej przestrzeni internetowej. Coraz więcej zapytań inicjowanych jest zarówno z telefonów komórkowych jak i z tabletów.

Dla właścicieli sklepów internetowych to bardzo ważny sygnał, by zweryfikować swoją strategię i uwzględnić klienta mobilnego, który ewidentnie jest zainteresowany zakupami, a więc musimy ku temu zapewnić odpowiednie warunki.

 

 

Pozycjonerzy jednoznacznie wskazują, że Google z roku na rok wymusza na nich coraz więcej działań skierowanych w stronę mobilnych urządzeń. Ma to też związek z faktem, że wszystkie liczące się platformy sklepów internetowych są w pełni kompatybilne z urządzeniami mobilnymi i co najważniejsze, pozycjonują się zdecydowanie lepiej od sklepów, które takowego wsparcia mobilnego nie posiadają. Krótko mówiąc - dostosowanie naszego sklepu pod urządzenia mobilne poprawi widoczność sklepu online w wyszukiwarce

Wygoda dla użytkownika

Prowadząc dziś sklep internetowy, musimy zapewnić użytkownikom pełną funkcjonalność, łatwość obsługi, intuicyjność i miły dla oka \"design\". Posiadając sklep, który nie jest „mobile frendly” szybko zaobserwujemy, że konkurencja rośnie w siłę, a my tracimy potencjalnych klientów, którzy przy pomocy urządzeń mobilnych mogliby składać u nas zamówienia.

Statystyki pokazują, że liczba zamówień składanych przy pomocy smartfonów i tabletów bardzo szybko rośnie. Tego trendu nie da się zatrzymać i z roku na rok tych mobilnych zamówień będzie coraz więcej.

Coraz większą, docelową grupę potencjalnych klientów sklepów online stanowić będą osoby, które korzystają z Internetu przy pomocy urządzeń mobilnych. Co ważne, dotyczy to wszystkich grup wiekowych, gdyż obecnie również osoby starsze bez problemu radzą sobie z obsługą nowoczesnych telefonów.

Dysponując sklepem internetowy dostosowanym do urządzeń mobilnych, zwiększamy szanse na pozyskanie potencjalnego klienta, który nie korzysta (albo rzadko korzysta) z komputera osobistego, za to chętnie surfuje ze swojego smartfona. I nie chodzi tu jedynie o pozyskanie tego klienta, ponieważ gdy już trafi do naszego sklepu online z odzieżą damską, to będzie mógł szybko i intuicyjnie dokonać transakcji e-commerce.

Mobilny sklep online

Klientów dokonujących transakcji w sklepach online przy pomocy smartfonów i tabletów jest coraz więcej. Zmusiło to producentów wszystkich platform handlowych do opracowania nowych rozwiązań, uwzględniających ograniczenia funkcjonalne tego typu sprzętu oraz niewielkie rozmiary ich wyświetlaczy. Właściciele sklepów online mogą wybrać jedną z trzech możliwych ścieżek rozwoju swojego biznesu w kierunku mobilności:

  • mobilny sklep online
  • aplikacja sklepowa na telefon
  • responsywna witryna sklepowa 

Jednak pierwsza opcja raczej nie wchodzi w rachubę, gdyż trudno sobie wyobrazić handlowca, który zdecyduje się na pozyskiwanie tylko klientów mobilnych, pomijając całkowicie potężną grupę użytkowników stacjonarnych. Dobry sprzedawca będzie za wszelką cenę dążył do rozbudowania bazy klientów, a nie jej minimalizację. Tę opcję zostawiliśmy dla porządku, gdyż specyfika niektórych przedsięwzięć może wymusić stworzenie mobilnej strony internetowej, ale to raczej nie dotyczy handlu.

Jeżeli sklep jest znaną marką lub ma rozbudowane struktury sprzedażowe, które wychodzą nawet poza Polskę, planując przy tym ekspansję na cały Europejski Obszar Gospodarczy, to z pewnością właściciele takiego biznesu pokuszą się o dedykowane aplikacje mobilną.

Takie oprogramowanie zazwyczaj cechuje się okrojoną funkcjonalnością względem jej normalnej wersji, ale oczywiście generuje dodatkowe koszty, na które nie wszyscy mogą sobie pozwolić. Jednak posiadanie takiego rozwiązanie w swoim portfolio niewątpliwie podnosi prestiż firmy.

Uniwersalnym i powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest responsywna witryna sklepowa, która prawidłowo skonfigurowana, dostarcza pełną funkcjonalność i pozytywne wrażenia (User Experience) zarówno użytkownikowi desktopowemu jak i mobilnemu.

Chodzi tu o nowoczesną stronę WWW ze sklepem online z ubraniami, czy też elektroniką, potrafiącą automatycznie dopasować się do urządzenia, na którym została wywołana. Podanie adresu sklepu w dowolnej przeglądarce internetowej (Google Chrome, Opera, Safari, FireFox, Edge, ...) na dowolnym desktopie, laptopie, tablecie czy smartfonie, wyświetli stronę o nienagannym wyglądzie, z pełną funkcjonalnością.

Wykorzystanie responsywności pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, ponieważ powstanie jedna uniwersalna wersja sklepu, bez potrzeby projektowania kolejnych odmian dedykowanych dla poszczególnych urządzeń. Skrypt internetowy serwisu dopasuje się do rozdzielczości ekranu użytkownika mobilnego, oferując pełny dostęp do wszystkich produktów i funkcji sklepu z poziomu jego np. telefonu komórkowego.

Zatem, bez względu na to z jakiego urządzenia internauta dotrze do sklepu, uzyska wszystkie dostępne opcje takie jak: przeglądanie produktów, składanie zamówień, wykonanie płatności elektronicznej, przeglądanie i filtrowanie asortymentu, pobranie, skorzystanie z formularza kontaktowego itp. 

E-commerce w komórce

Jednym ze skutków pandemii jest wzmożona aktywności w sieci, a co za tym idzie wzrost liczby transakcji w handlu online. Powstało mnóstwo nowych sklepów online z odzieżą damską, z atrakcyjnymi kapeluszami, z popularnymi smartfonami, z artykułami sportowymi itp, a  te które do tej pory prowadziły tylko handel stacjonarny, rozszerzyły działalność o sprzedaż w sieci. Obecnie jest około 90 tysięcy sklepów internetowych w Polsce.

Do wzrostu liczby transakcji e-commerce przyczyniła się niewątpliwie technologia. Kilka lat temu powszechnie dostępnym rozwiązaniem był sklep internetowy dedykowany dla użytkownika z komputerem osobistym. Wraz z rozwojem technologicznym rosła również rozdzielczość ekranów urządzeń mobilnych, powstawały coraz bardziej zaawansowane aplikacje, a platformy sklepowe stały się coraz bardziej przystępne cenowo. Powołanie do życia "responsive design" umożliwiło w łatwy sposób rozszerzenie listy urządzeń, na których działają aplikacje webowe, o urządzenia mobilne. To pozwoliło z kolei zadomowić się na dobre e-commerce w komórce.

Według statystyk z 2019 roku dla Polski, prawie 61% osób robiących zakupy w sieci wykorzystywało do tego celu smartfona. Należy założyć, że ten trend nie zmieni się, a liczba chętnych dokonujących transakcji w sieci będzie rosła, bo to szybki, łatwy i pozwalający oszczędzić cenny czas sposób na czynność, którą i tak trzeba będzie w końcu wykonać.

Współczesne sklepy internetowe wręcz muszą być dostosowane do urządzeń mobilnych. Dzięki temu biznes zyskuje oczywiste korzyści, które następnie przekładają się na wyniki finansowe. Długofalową strategią właściciela biznesu e-commerce musi być rozwój sprzedaży internetowej, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki handlu opartego o urządzenia mobilne.

Czy wiesz że:
Najszybszym zwierzęciem jest sokół wędrowny, który osiąga prędkość do 320 km/h.
Humor i Dowcipy