.

Influencer - droga do reklamy sklepu

Influencer w akcji

 

Chcąc, żeby klienci dowiedzieli się o naszym sklepie, musimy podjąć szereg bardzo kosztownych działań. Firma, która nie uwzględnia tego w swoim budżecie, skazana jest na porażkę. W sieci trwa ciągła walka, jak przebić się ze swoim sklepem w gąszczu innych firm.

 

Sklep internetowy to nie lada wyzwanie i nie chodzi tu o samo założenie witryny sklepu, najtrudniejsze przychodzi potem. Dlatego podejmując decyzję o handlu w sieci, trzeba wiedzieć, że zwykle zanim sklep zacznie przynosić zysk, może minąć wiele miesięcy.

Jak wypromować swoją stronę, by była widoczna dla klientów?

Tak naprawdę warto podjąć działania na różnych frontach, bo konkurencja też nie śpi. Możemy szukać nowych kanałów sprzedażowych, na przykład przez platformę Allegro, Ceneo, Market-place Empik. Istnieją też serwisy bardziej ukierunkowane branżowo np. modowe, kosmetyczne, rękodzielnicze. Oczywiście wszystkie te formy są płatne i niestety nie promują naszego sklepu, a tylko dają możliwość dodatkowego kanału sprzedaży.

W przypadku portali sprzedażowych pobierana jest opłata za wystawienie przedmiotu, oraz prowizja od sprzedanego artykułu, ale opłaty są transparentne i czytelne. Prowizja wynosi do 15 %, w zależności od kategorii produktu i naliczana jest od finalnej ceny sprzedaży.

Inną formą, są platformy pośredniczące w sprzedaży przez prezentowanie artykułów sklepów i przekierowujące na docelową stronę. Serwisy pośredniczące typu; Domodi, Allani, pobierają środki od każdego przekierowania na stronę sklepu, bez względu czy doszło do transakcji. Ta forma jest korzystniejsza z punktu pozyskiwania nowych klientów. Istnieją też darmowe serwisy, które oferują taką usługę - dobrym przykładem jest ten portal, promujący produkty sklepów w podstawowych kategoriach, jak Moda i Styl, Czy Elektronika i AGD.

Wyszukiwarka

 

Najprostszą formą prezentacji produktów naszego sklepu, jest reklama Google. Niestety, za to, żeby reklama była wyświetlana na pierwszej stronie, na popularne i różne frazy wyszukiwania i na dodatek w godzinach największej aktywności użytkowników, zapłacimy krocie. Na słabych frazach wyszukiwania i krótkich kampaniach reklamowych, możemy nie mieć żadnych benefitów , a koszty poniesiemy niemałe.

Myśląc długoterminowo o naszym sklepie, powinniśmy budować pozycję naszej strony w internecie. To jednak wyższa szkoła jazdy i musimy zdać się na pomoc profesjonalnych pozycjonerów. Przeprowadzenie audytu strony, wyeliminowanie błędów, dostrojenie wszystkich parametrów, żeby strona była wysoko oceniana w rankingach Google, to wymaga olbrzymiej wiedzy informatycznej, technicznej i śledzenia na bieżąco wszelkich zmian i algorytmów używanych przez Google.

Miesięczny koszt pozycjonowania strony zaczyna się od około 300 zł, a trzeba wiedzieć, że efekt działań zwykle jest widoczny dopiero po kilku miesiącach.

Praca nad stroną musi łączyć działania pozycjonera z naszą pracą nad rozwijaniem portalu. Specjalista SEO powinien podać nam wskazówki jak poprawić witrynę, by była lepiej postrzegana. Niezwykle ważna jest treść strony tzw. kontent i to może być zadanie dla nas. Prowadząc sklep, nie tylko skupiajmy się na zaprezentowaniu towaru, wzbogacajmy stronę o wiadomości, które mogą być ciekawe dla odwiedzających nasz portal.

Piszmy artykuły, twórzmy notatki, zapisujmy wiadomości, koniecznie związane z tematyką sklepu. Takie mini blogi na naszej stronie są bardzo dobrze oceniane przez wyszukiwarki Google, pod warunkiem, że są oryginalne, a nie skopiowane i wnoszą ciekawe treści. Jeśli nie mamy talentów pisarskich, a prowadzanie bloga jest nam obce, możemy zlecić pisanie przedmiotowych artykułów studentom, którzy chętnie oferują takie usługi.

Atrakcyjną możliwością rozpowszechnienia naszego sklepu jest skorzystanie z pomocy blogerów, youtuberów, vlogerów, inaczej influencerów czyli "osobowości internetowych". Najpopularniejszymi gwiazdami internetu są celebryci, aktorzy, piosenkarze, mistrzowie sportu. Wielu z nich ma swój profil na Facebooku, prowadzi osobistego bloga, lub udziela się na Instagramie. Dzielą się na swoich stronach informacjami swojego życia prywatnego, a ich wpisy są bacznie śledzone przez ich sympatyków.

To świetny sposób na podtrzymywanie stałej relacji z fanami, uniknięcie niepotrzebnych plotek i domysłów, a także na zdobywanie popularności i pieniędzy. Bo im większa liczba śledzących wpisy obserwatorów, tym większa szansa na duże korzyści finansowe. Ta zasada nie tyczy się tylko znanych gwiazd, coraz większą popularność zdobywają osoby nie związane ze światem medialnym.

Niczym z kapelusza wyskakują nowe influencerki i youtuberzy, którzy prowadzą poradniki, blogi, profile instagramowe, obserwowane przez całe rzesze zainteresowanych. Tematyka i pasje są bardzo różnorodne i dotykają odmiennych branż i obszarów.

Maja SablewskaNajwiększą popularność zdobywają blogi modowe, kosmetyczne, sportowe -fit, dekoracji wnętrz, turystyczne. Publikę gromadzą dzieląc się poradami, ujawniając swój styl życia, wykorzystują swoje hobby i prezentując je szerokiemu kręgowi odbiorców. Z czasem ilość obserwujących ich profil osób rośnie i stają się oni swego rodzaju guru, dla śledzących je miłośników, wyznaczają trendy, są inspiracją. To stwarza szanse niezłego zarobkowania (zresztą to podstawowy cel influencerów), w oparciu o swoją popularność.

Topowi influencerzy maja nawet setki tysięcy osób obserwujących ich wpisy. Dlatego firmy i sklepy internetowe wykorzystują nośność internetowych opiniotwórców do reklamowania swoich produktów. To świetna droga do rozreklamowania swojego sklepu.

Ile kosztuje taka usługa?

Cena usług reklamowych jest zależna od poczytności internetowej osobowości, oraz od rodzaju i wielkości kampanii. Najdroższe są usługi znanych celebrytów, ale i przekaz przez ich profil, ma największy zasięg i siłę. Autorytet osób znanych, tendencja do kopiowania ich stylu życia, jest motorem napędzającym sprzedaż.

Wystarczy, że celebryta zaprezentuje się w jakimś stroju, wyposaży się w jakiś gadżet, przedmiot, już znajdzie wielu naśladowców. Do tego grona należą też najbardziej rozpoznawalni influencerzy, którzy nie ustępują w popularności gwiazdom telewizyjnym, a czasem nawet cieszą się większą rozpoznawalnością w internecie. Reklama u tej grupy osobowości internetowych jest bardzo droga i mogą na nią pozwolić sobie tylko bardzo duże firmy. To wydatek, nieraz tylko jednej kampanii, rzędu nawet 100-500 tys. złotych. Tak to nie pomyłka w zerach, ale realna kwota którą liczą sobie, za swoje usługi reklamowe i wizerunek, znane osobistości.

Pytanie gdzie tu miejsce dla mniejszych sklepów?

Otóż niekoniecznie sprawa jest nieosiągalna dla operujących skromniejszym budżetem. Lista blogerów, youtuberów jest na tyle długa, że można znaleźć całkiem nieźle działających opiniotwórców, nie koniecznie z najwyższej półki, ale mających wielu śledzących obserwatorów.

Ważne, żeby wpisać się z naszym towarem w profil osoby prezentującej. Jeśli mamy sklep z odzieżą, to niech to będzie osoba prowadząca blog o stylu, modzie a nie na przykład porady akwarystyczne, bo wtedy nie trafimy do właściwego odbiorcy.

Jak kształtują się tutaj ceny?

To też zależy jak dużą kampanię przewidujemy i czy współpraca jest jednorazowa, czy na stałe wpisujemy ją w nasz plan. Zwykle po rozmowach i ustaleniu szczegółów prezentacji, proponowana jest cena. Wiele zależy jak duży wkład pracy spocznie na influencerze, czy na przykład zdjęcia będą wymagały odpowiedniej scenerii i szczególnego przygotowania, jak czasochłonna będzie kampania.

To może być wydatek od kilkuset do kilku tysięcy złotych, ale też jest sporo poststemerów, których wystarczającą należnością za pracę są reklamowane produkty. Możemy skorzystać z profesjonalnych stron zrzeszających niektórych influencerów i tam wystawić swoją ofertę współpracy, wybrać spośród najciekawszej propozycji. Na stronie starngage com znajdziemy ranking tysiąca najpopularniejszych influencerów, to da nam przybliżone wyobrażenie o pułapie stawek w którym znajduje się interesujący nas bloger.

Dobrym sposobem jest wyszukiwanie youtuberów, na frazy związane z profilem naszego sklepu, sprawdzanie ich zakresu oglądalności, częstotliwości nowych publikacji, aktywności i tym kanałem nawiązywanie współpracy.

Na profilach facebookowych i instagramowych, ważną liczbą będzie nie tylko ilość obserwujących osób, która może być sztucznie zdobyta, ale interreakcja z odbiorcą. Śledźcie komentarze pod postami, wpisy, nawet niepochlebne komentarze i zażarta dyskusja jest lepsza niż „cisza w eterze”, bo to oznacza, że strona jest martwa.

Musimy zastanowić się, czy chcemy kampanię droższą u bardzo znanej influencerki ( która też może ale nie musi przynieść nam oczekiwanego rezultatu), czy może wiele reklam u kilku blogerek  o może mniejszym zasięgu, będzie lepszym rozwiązaniem. Przy przekazywaniu zlecenia, ważne jest sprecyzowanie naszych oczekiwań i ustalenie formy reklamy, linkowania do sklepu, czasu publikacji. Zwłaszcza duże, drogie kampanie, wymagają doprecyzowania wszystkich szczegółów i zawarcia umowy. Jest to świetna droga do rozreklamowania naszego sklepu i zdobycia nowych klientów. 

Sami też możemy pokusić się o stworzenie własnych filmików, blogów. Wymaga to na pewno dużego zaangażowania i efekt nie będzie natychmiastowy, ale w końcu dzisiejsi influencerzy, też kiedyś zaczynali małymi kroczkami a zostali wykreowani na „znawców”.

 

Czytaj też:

E-commerce platforma Jaką platformę e-commerce wybrać? Czym się kierować?
robienie zdjęcia Zdjęcia produktowe w sklepie internetowym

 

x

Zgłoś Sklep

* pola wymagane

  • Wystąpił problem z Twoim zgłoszeniem!
1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora portalu ekup.pl, celem realizacji oferowanych usług jak równieżw celach marketingowych.
2. Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.
3. Zapoznałem(-am) się z regulaminem w zakresie przetwarzania danych osobowych, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych i prawie ich poprawiania.

Kontakt z Ekup

Wszelkie pytania i uwagi prosimy przesyłać do Biura Obsługi Klienta na adres e-mail: ekup@ekup.pl

Formularz

Kliknij ikonę obok i wypełnij pola obowiązkowe, a następnie kliknikj "Wyślij"
x

Formularz

* pola wymagane

  • Wystąpił problem z Twoim zgłoszeniem!

Dziękujemy za Twoją wiadomość!

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora portalu ekup.pl, celem realizacji oferowanych usług jak równieżw celach marketingowych.
2. Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.
3. Zapoznałem(-am) się z regulaminem w zakresie przetwarzania danych osobowych, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych i prawie ich poprawiania.