Feedy to w skrócie pliki, z których inny systemy pobierają dane. Feedy są szeroko stosowane w E-commerce, zaś feedy produktowe są tymi, których sprzedawcy online używają najczęściej.
Feedy produktowe, czyli dokumenty z danymi to ustrukturyzowane pliki, które zawierają listę produktów i atrybutów tych produktów. Informacje są w nich zapisane według powszechnie dostępnego schematu, dzięki czemu inne systemy mogą pobrać dane i wyświetlić je w ustalony sposób. Innymi słowami taki feed produktowy jest tym, co łączy sklep i platformę, na której się znajduje, a dla systemów zewnętrznych oznacza dostęp do aktualnych informacji o naszych produktach. Najczęściej używane formaty takich plików to: XML, CSV i TXT.
Pliki z danymi dla stron E-commerce
W branży E-commerce, feedy produktowe są zwykle używane do synchronizacji specyfikacji produktów z centrum handlowym i do płatnych ofert produktów online w usługach takich jak Google Shopping, Facebook Product Ads, Amazon's Product Ads i wiele innych. Oprócz płatnych reklam, sprzedawcy mogą korzystać z plików produktowych do eksportu danych asortymentowych do marketplace'ów i różnych stron sprzedażowych, mogą ułatwić utrzymanie swoich stron, zwiększyć ich wydajność i wzbogacić funkcjonalność oprogramowania E-commerce.
Przykładowo, hurtownicy mogą wykorzystywać plik z danymi sklepu do przesyłania zaktualizowanych list produktów sprzedawcom detalicznym. To znacznie usprawnia proces dodawania produktów do baz danych sklepów, dzięki czemu nowe produkty pojawią się na rynku znacznie szybciej. Pliki produktowe przyspieszają również proces rozpoznawania najnowszych zmian przez oprogramowanie firm zajmujących się katalogowaniem i wyszukiwaniem danych. Pozwala to na zachowanie precyzyjności funkcji wyszukiwania na stronie i utrzymanie jej w aktualności.
Innym sposobem na wykorzystanie feedów produktowych jest dodawanie i utrzymywanie przy ich pomocy informacji o produktach na swojej stronie. Istnieją do tego specjalne usługi zarządzania plikami danych, które umożliwiają profesjonalną obsługę grafiki sklepowej i wspierają generowanie bogatych treści opisujących towary. Są one szczególnie przydatne dla tych, którzy są na etapie budowania swojej witryny sklepowej.
Gdzie wykorzystuje się feedy produktowe
Oczywiście jest to jedno z najważniejszych narzędzi do promocji swoich produktów dla dystrybutorów i sklepów internetowych. Ci pierwsi dostarczają je sklepom, co znakomicie upraszcza procedurę przyjęcia towaru na magazyn, pozwalając błyskawicznie zaktualizować swoją listę artykułów i natychmiast udostępnić internautom. Umożliwia też łatwiejsze planowanie sprzedaży na podstawie dostępności w hurtowni, czy też przeglądanie i wybór z aktualnej oferty.
Ograniczenie sklepu internetowego na sprzedaż tylko w ramach swojego serwisu online, jest błędem nie do wybaczenia. Feed produktowy to potężna siła w zdobywaniu dodatkowych klientów we współpracy z potężną liczbą firm, świadczących swoje usługi w sieci. Wygenerowany jednym kliknięciem plik produktowy może zostać dostarczony do portali aukcyjnych, porównywarek cenowych, marketpaców, płatnych i bezpłatnych reklamodawców i wielu, wielu innych.
Usługi marketingowe z reguły wymagają feedów produktowych. Niemal każde wyszukiwanie produktu/usługi w sieci inicjowane jest w Google. To najprostszy i intuicyjny krok dla każdego użytkownika sieci. I już tu widać zastosowanie plików produktowych. Internauta po podaniu wyszukiwanej frazy i uzyskaniu strony z wynikiem wyszukiwania, otrzymuje również listę promowanych produktów wyświetlanych w górnym wierszu. To działanie Google Shopping Ads, który promuje artykuły sklepów internetowych, pobierając dane w ustalonym formacie ze specjalnego pliku, którym jest feed produktowy Google.
W dynamicznej reklamie produktów prezentowane są zdjęcia artykułów wraz z ich specyfikacją. Z Facebooka korzysta już ponad 40% Polaków, więc jest to idealne źródło potencjalnych klientów. Pliki z danymi produktowymi wykorzystywane są właśnie w dynamicznych reklamach produktów, które użytkownicy oglądają w witrynie lub aplikacji. Jest to typ reklamy umożliwiającej tworzenie w oparciu o produkty właściwych i dopasowanych czasowo reklam. Siłą tej usługi jest jej szeroka dostępność, o każdej porze dnia i nocy, na wszystkich urządzeniach - od komputerów stacjonarnych zaczynając, a na smartfonach kończąc.
Jak już jesteśmy przy Facebooku, to nie sposób przejść obojętnie obok potężnej usługi oferowanej na tej platformie, czyli o Marketplace. Indywidualni użytkownicy w bardzo prosty i intuicyjny sposób mogą dodawać produkty, podając zdjęcie, opis i cenę, a następnie oferować je olbrzymiej liczbie potencjalnych klientów, codziennie urzędujących na Facebooku. Sprawa jest prosta, gdy dodajemy kilka, kilkanaście produktów, ale co zrobić, gdy trzeba dodać kilkaset artykułów sklepowych? Temu właśnie służy feed produktowy Facebook. Wygenerowany w sklepie internetowym plik z danymi o produktach, błyskawicznie można zaciągnąć na stronę Facebook Marketplace.
Portale aukcyjne nie byłyby w stanie funkcjonować bez pików z danymi produktowymi sklepów internetowych, a przecież są potężnym sprzymierzeńcem sklepów on-line. Z olbrzymiej liczby artykułów wyświetlanych użytkownikom, najchętniej odwiedzane są te, które zawierają oryginalne i intersujące opisy, dodatkowe szczegóły produktów, czy też ich specyficzne funkcjonalności. Te wszystkie dane muszą najpierw znaleźć się w feedzie produktowym.
W Polsce popularne są wszelkiego rodzaju porównywarki, które chętnie odwiedzają internauci. Na podstawie dostarczonych plików produktowych portale wyświetlają informacje o cenach, jakości oraz dostępności, których dokładne sprecyzowanie ułatwia odbiorcom wybór odpowiedniego artykułu. Najpopularniejsze porównywarki w Polsce to: Ceneo, Ceneria, Kupujemy, Nokaut, Okazje, Skąpiec, Sklepy24, Smartbay, GoogleProductSearch, Alleceny, Oferciak, AlejaHandlowa, Radar.
Nie należy też zapominać o wszelkich wydawcach afiliacyjnych, którzy przecież na co dzień w ramach marketingu afiliacyjnego korzystają z feedów produkcyjnych. Wydawcą afiliacyjnym może zostać każdy, kto stworzy stronę WWW i będzie tam pobierać wynagrodzenie za reklamowanie wybranych przez siebie produktów i usług. Towary te zaciągane są na stronę z pliku produktowego stworzonego w formacie XML, CSV lub TXT.
Jak wygenerować feed produktowy Google
Są cztery podstawowe sposoby tworzenia plików z danymi produktowymi:
Ręcznie
Takie podejście jest dość pracochłonne. Proces zazwyczaj polega na pobraniu danych z systemu informatycznego, choć czasami może również obejmować wpisanie informacji do pliku produktowego, co można zastosować tylko wtedy, gdy lista produktów nie jest zbyt duża, w przeciwnym razie błędy są praktycznie nieuniknione.
Dodatki firm trzecich
Istnieje wiele różnych usług oprogramowania do zarządzania i generowania plików z danymi dla E-commerce. Automatyzują one zarządzanie feedami produktowymi i ułatwiają formatowanie danych dla reklam z listą produktów, wyszukiwarek i innych zastosowań. Niektóre systemy zarządzania feedami umożliwiają producentom dzielenie się różnymi informacjami o produktach z dystrybutorami i sprzedawcami detalicznymi. Przy okazji, niekiedy platformy E-commerce oferują wbudowane narzędzia zasilania danymi.
Funkcjonalność sklepu internetowego
Problem generowania plików produktowych praktycznie nie istnieje dla właścicieli współczesnych sklepów online. Funkcjonalność generowania feedu produktowego jest dostępna w każdym silniku E-commerce. Zatem feedy produktowe Google i Facebook są tam, można powiedzieć, tworzone domyślnie.
Własna integracja
Większość dostawców systemów zarządzania feedami pobiera opłaty miesięczne. Tak więc właściciele sklepów mogą chcieć posiadać integrację zbudowaną w ramach ich własnego oprogramowaniem E-commerce, które automatyczne stworzy plik.
Należy tu jednak zaznaczyć, że duże znaczenie ma właściwe przygotowanie pliku produktowego. Dotyczy to oczywiście opcji wygenerowania feedu ręcznie, lub w ramach własnej integracji. Jest to związane z prawidłową współpracą z dostępnymi platformami. Struktura takiego pliku podlega pewnym rygorom, które muszą być spełnione, by plik mógł być wczytany przez inny system bez błędu.
Powyższy problem nie istnieje w przypadku "dodatków firm trzecich", gdyż sprawą oczywistą jest, że ich rozwiązania muszą zapewnić prawidłową strukturę by w ogóle być rozwiązaniem akceptowalnym na rynku.
Współczesne programy sklepowe posiadają mnóstwo użytecznych funkcji. Podstawową stała się właśnie funkcja tworzenia plików z asortymentem sklepu internetowego. Decydując się na któryś z silników sklepowych E-commerce, właściciel nie musi już martwić się o to jak dostarczać dane do firm z nim współpracujących. Rozbudowane generatory feedów są łatwe w użyciu i intuicyjnie konfigurowalne. Więcej informacji na ten temat w artykule: Jaką platformę e-commerce wybrać?
Portal eKup, który dostarcza sklepom bezpłatne repozytorium produktów sklepowych, również bazuje na feedach produktowych. Taki plik, w dowolnym formacie, zgłoszony w formularzu zgłoszeniowym na stronach eKup.pl zostanie automatycznie zaciągnięty do bazy danych i będzie prezentowany na stronach kategorii oraz w wynikach wyszukiwania.