Facebook, jako najczęściej używana platforma mediów społecznościowych, jest świetnym narzędziem do promowania naszego sklepu internetowego. Około 2,85 miliarda użytkowników aktywnie korzysta z tej platformy społecznościowej. Warto wykorzystać jej potencjał marketingowy do rozwinięcia i reklamy własnego biznesu.
Stwórz stronę sklepu na Facebooku
Użytkownicy Facebooka korzystając z portalu często wyszukują sklepów, dlatego konieczne jest, żeby Twoja firma tam zaistniała. Zacząć należy od założenia strony na Facebooku i podanie wszystkich ważnych informacji, które pomogą łatwiej zidentyfikować Twój sklep. Wypełniając formularz zgłoszeniowy podczas tworzeniu strony zwróć szczególną uwagę na poniższe dane:
- Opisz w miarę szczegółowo specyfikę sklepu w sekcji "O firmie"
- Podaj dane kontaktowe, godziny otwarcia, a także informacje o lokalizacji w przypadku, kiedy dodatkowo mamy stacjonarny punkt handlowy
- Zamieść zdjęcie profilowe które ułatwi rozpoznanie twojej marki i podkreśli charakter sklepu
Zadbaj o interesujące i angażujące posty
Pierwszy krok za Tobą, teraz musisz rozpocząć tworzenie treści strony. Zastanów się kto jest adresatem Twojego sklepu, kto odwiedza Twój profil i pod tym kątem zamieszczaj wpisy. Twój kanał musi być interesujący i aktualizowany na bieżąco.
Śledź statystki odbiorców i dostosowuj treści do grupy odwiedzających. Może Cię zaskoczyć, że zaglądająca na Twoją stronę społeczność, nie jest grupą której się spodziewałaś i dla której adresowane są produkty Twojego sklepu. Często na strony z produktami dla mężczyzn, zaglądają kobiety, one robią zakupy i są bardziej aktywne. Chętniej dzielą się opiniami o produktach i zamieszczają komentarze.
Obserwowanie danych demograficznych osób odwiedzających stronę, pozwoli Ci dopasować artykuły pod kątem zainteresowań grupy najbardziej aktywnych odbiorców.
Zaplanuj porę dnia, kiedy będą publikowane nowe posty. Z badań wynika, że w godzinach późno wieczornych i nocnych, a także w weekendy, aktywność na Facebooku jest dużo większa. Choć ta zasada, wcale nie musi być regułą w przypadku Twoich odbiorców. Dlatego warto śledzić czas, w którym użytkownicy zaglądają na stronę.
Informuj o ważnych wydarzeniach Twojego sklepu
Informuj o nowych produktach i zapowiadaj przyszłe wydarzenia. Powiadamiaj o promocjach, wyprzedażach. Część odbiorców to wyłapywacze okazji rabatowych. Dlatego czasami warto zachęcać do odwiedzania strony akcjami promocyjnymi.
Trzeba jednak pamiętać, że to tylko garstka odwiedzających i dlatego nie wolno skupiać się tylko na aktywnościach związanych z udzielaniem rabatów i rozdawaniem bonusów. Nadmiar takich treści wręcz zniechęci do odwiedzania strony. Większość Twoich amatorów to klienci, którzy są stałymi fanami i śledzą Twój profil w oczekiwaniu nowości. Dla nich musisz umieszczać informacje o nowym asortymencie. Staraj się publikować fotografie w sposób atrakcyjny, w stałym rytmie czasowym.
Zbuduj społeczność sklepu
Zarówno stroną sklepu jak i Twoją stroną profilową na Facebooku musisz zarządzać prężnie i dbać o relacje z klientami. Musisz zachęcać ich do stałego, regularnego powrotu na Twój profil. Nawiązuj bliższe relacje z odwiedzającymi. Nie bój się komentarzy, a raczej zachęcaj do wyrażania swoich opinii na temat produktów.
Czynnie uczestnicz w dyskusjach pod postami, odpowiadaj na pytania i podpytuj o szczegóły swoich fanów. Taka wymiana informacji może okazać się dla Ciebie bardzo przydatna - poznasz oczekiwania konsumentów, może będziesz mogła lepiej dostosować asortyment.
Nie czekaj biernie na komentarze klientów, ale wychodź z inicjatywą, informuj, pytaj i skłaniaj do komentowania.
Publikuj dobre zdjęcia produktowe
Grafiki mają olbrzymi wpływa na jakość strony i są istotnym elementem przyciągającym uwagę odwiedzających. Jeśli profil ma być atrakcyjny, to zadbaj o wysoką jakość wykonywanych zdjęć produktowych w Twoim sklepie; odpowiednio ciekawe ujęcia, wysoką rozdzielczość, dopasowane tło, inspirująca kolorystyka.
Niektóre produkty mogą być lepiej zaprezentowane, gdy wprawimy je w ruch, więc pokuś się o nakręcenie krótkiego filmiku, który zamieścisz bezpośrednio na koncie Facebook. Internauci chętnie oglądają filmiki wideo i to może zachęcić do częstszego odwiedzania Twojej strony.
Zapraszaj klientów do dzielenia się swoimi zdjęciami z zakupionym produktem - takie zdjęcia zwiększają wiarygodność marki. Publikując zdjęcia pamiętaj, żeby nie kopiować czyichś fotografii i zadbaj o ochronę praw autorskich. Indywidualność i rozpoznawalność swojej strony budujesz właśnie unikatowymi, osobistymi zdjęciami i wpisami.
Promuj sklep na swoim koncie Facebookowym
Rozpropagowanie Twojej strony sklepu na Facebooku, zacznij od opublikowania jej na swoim prywatnym fanpage. Zadbaj o zaproszenie swoich znajomych do polubienia strony sklepu. Pamiętaj o umieszczeniu jej adresu URL na wizytówkach, w stopce wiadomości e-mail i na wszelkich materiałach promocyjnych. To prosty, ale z niezrozumiałych przyczyn lekceważony, sposób na powiększenie kręgu osób odwiedzających sklep.
Kolejnym krokiem jest możliwość wykupienia reklamy Facebook i promowanie postów na szerszą skalę. Wybieramy docelową grupę, do której skierujemy naszą reklamą, ustalamy zasięg odbiorców i określamy górną kwotę, którą możemy wydatkować na ten cel.
Reklama jest płatna, ale niezwykle skuteczna. Jeśli dobrze wybierzemy grupę, do której ma dotrzeć, to znacząco zwiększymy zarówno liczbę polubień, jak i liczbę fanów chętnie wracających na strony naszej witryny sprzedażowej. Możemy monitorować aktywność na stronach sklepu i komunikować ją internautom, poprzez zainstalowanie licznika odwiedzin. Taka informacją jest dobrą zachętą dla nowych odwiedzających.
Po kilku miesiącach działalności Twojej strony, możesz zbierać i analizować dane statystyczne. Wiele cennych informacji na temat każdego opublikowanego postu na Facebooku, znajdziesz w zakładce Facebook Insights. To narzędzie informuje nas o zasięgu i liczbie osób, które obejrzały post bądź opublikowały go na swojej stronie. Jest tam też wiele szczegółowych informacji - z krajem pochodzenia i płcią włącznie.
Zestawienia analityczne pozwalają rozróżnić, która aktywność użytkownika wynikała z płatnej reklamy a która była wywołana w sposób "organiczny". Dzięki temu mamy informację zwrotną, pozwalającą ocenić, czy post był trafiony i czy wzbudził zainteresowanie.
Prowadząc z zaangażowaniem stronę na Facebooku, możemy znacząco rozwinąć swój biznes internetowy, rozpropagować swoją markę, zdobyć nowych klientów i wyłonić się spośród olbrzymiej konkurencji sklepów internetowych.