koperta
ekup@ekup.pl
gradika smartfona i karty kredytowej

Jaką platformę e-commerce wybrać? Czym się kierować?

E-commerce to obszerne pojęcie. Jednak termin platformy e-commerce większość z nas kojarzy z systemem do obsługi sklepu internetowego. Jest to oprogramowanie, dzięki któremu jesteśmy w stanie oferować nasz asortyment klientom internetowym, odwiedzającym stronę webową sklepu.

System umożliwia zarządzanie wszystkimi funkcjami niezbędnymi do prowadzenia handlu, czyli: marketingiem, dostawami, obsługą magazynu, a przede wszystkim procesem sprzedażowym, od obsługi zamówienia, przez płatność elektroniczną, po wysyłkę towaru zleconą współpracującej firmie kurierskiej. Jest więc swego rodzaju sercem sprzedaży elektronicznej.

Rynek e-commerce zarówno na świecie, jak i w Polsce dynamicznie rośnie. Jeszcze przed pandemią większość sklepów stacjonarnych postanowiło otworzyć swój wirtualny odpowiednik w sieci, jako dodatkowy kanał sprzedaży. Koronawirusowy lockdown i wszelkiego rodzaju obostrzenie znacznie przyspieszyły ten proces. Co więcej, gros sklepów całkowicie zmieniło model sprzedaży, rezygnując ze sklepów stacjonarnych i skupiając się całkowicie na handlu online.


Polski rynek e-commerce jest jednym z największych w Europie - plasuje się na 5 miejscu. Zainteresowanie własnym biznesem online stale rośnie, więc dynamicznie rośnie również zakres usług e-commerce. W imponującej liczbie ofert można przebierać, co nie ułatwia sprawy osobom, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z tym tematem.

Co warto wiedzieć?

Żeby podjąć sensowną decyzję, należy zdobyć podstawową wiedzę na temat oprogramowania e-commerce, co ma przybliżyć właśnie ten artykuł. Systemy wspierające zarządzanie sklepami internetowymi można podzielić na dwie kategorie:

  • kompletna platforma sklepowa udostępniana przez usługodawców - rozwiązanie tańsze i prostsze w konfiguracji, ale ograniczone do funkcji zdefiniowanych przez dostawcę
  • oprogramowanie sklepu internetowego instalowane na dedykowanym lub współdzielonym serwerze - nieco droższe rozwiązanie, wymagające dodatkowej wiedzy, ale z nieograniczonymi możliwościami na przyszłość

Kompletna platforma opłacana jest w formie miesięcznego abonamentu, którego wysokość zależy od liczby zadeklarowanych funkcji, oczekiwanego poziomu wsparcia, długości okresu zawarcia umowy itp. Oprogramowanie sklepowe może być również dostępne w formie abonamentu, jak również w formie jednorazowej opłaty, a nawet całkiem bezpłatnie na licencji wolnego oprogramowania (Open-Source). Z tym, że dodatkowo należy we własnym zakresie zadbać o wykupienie u innego usługodawcy serwera z odpowiednimi serwisami umożliwiającymi działanie programu sklepowego.

Czym kierować się przy wyborze platformy sklepowej?

Oczywistym sposobem na dokonanie prawidłowego wyboru jest bezpłatne testowanie platformy, co umożliwiają wszyscy dostawcy usług e-commerce. Dla osób z brakiem doświadczenia może to być mało przydatna opcja choćby z tego względu, że nie znając specyfiki handlu internetowego, nie bardzo będą wiedzieć co testować. Kolejną niedogodność jest fakt, że to wymaga sporo czasu, którego nam wszystkim brakuje. 

Może więc opinie innych użytkowników o konkretnych platformach sklepowych powinny przynieść oczekiwany rezultat. Na niewiele to się zda, a to dlatego, iż recenzenci opisując co działa, a co nie, skupiają się na swoim specyficznym przypadku, który rzadko kiedy będzie pokrywał się z naszymi oczekiwaniami. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę dynamikę zmian w obszarze e-commerce, co powoduje, że opinia wystawiona rok temu może mieć się nijak do obecnej rzeczywistości.

Analiza dostępnych funkcji w danym rozwiązaniu e-commerce może być przydatne, gdy już na wstępie dokładnie wiemy, jak będzie wyglądał nasz model biznesowy. Są to sporadyczne przypadki, gdyż najprawdopodobniej dopiero po roku intensywnych prac na wybranej platformie dowiemy się, co jeszcze by nam się przydało, albo z czego można zrezygnować, gdyż w ogóle z tego nie korzystamy.

Jaką platformę e-commerce wybrać?

Czyżbyśmy zatem byli zdani na łaskę losu? Niekoniecznie! Szybkim i niewymagającym sposobem oceny przydatności oprogramowania sklepowego jest weryfikacja aktualnie zaimplementowanych rozwiązań.

Każdy usługodawca e-commerce oprócz szczegółowego opisu swojego systemu, udostępnia stronę ze swoimi realizacjami. Klikając na wybrany sklep, możemy podejrzeć dostępne funkcje, ocenić ich działanie \"w praniu\", ale co najważniejsze, możemy znaleźć inspiracje, które otworzą nam szerzej oczy na nasz docelowy model biznesowy.

Oprogramowanie WooCommerce

WooCommerceSystem przeznaczony dla platform WordPress. Łatwa i intuicyjna w obsłudze aplikacja Open-Source. Wymaga własnego lub

Charakterystyka systemu: system rozwijany i aktualizowany, darmowy a płatne są tylko dodatki, umożliwi szyfrowanie SSL, dostępna jest olbrzymia ilość szablonów możliwość integracji z firmami wysyłkowymi, integracja szybkich płatności, blog, dobra integracja z SEO.

Platforma Shoper

PlatformaOprogramowanie umożliwia łatwe konfigurowanie wyglądu strony przez użytkownika. Jednak poważniejsze zmiany w funkcjonalności może wykonać tylko inżynierowie platformy. Właścicielem jest polska firma Dreamcommerce SA., która była dwukrotnie nagrodzone prestiżową nagrodą e-commerce dla Najlepszej Platformy Sklepowej.

Charakterystyka systemu: opłaty abonamentowe w modelu SaaS (software as a service), wsparcie i pomoc techniczna, integracja z porównywarkami i firmami kurierskimi, projekty graficzne dostępne są za dodatkową opłatą, zarządzania sklepem z telefonu komórkowego, ograniczone możliwości pozycjonowania.

Platforma Shoplo

ShoploPlatforma Shoplo to łatwy w użyciu system umożliwiający prowadzenie sklepu internetowego Rozwiązanie podobne jest do Shopera. Użytkownik może prowadzić sprzedaż w wielu kanałach równolegle, ale ograniczony jest dostępnymi funkcjonalnościami, udostępnionymi przez usługodawcę.

Charakterystyka systemu: system abonamentowy w modelu SaaS, bogata oferta szablonów płatnych i darmowych, możliwość skonfigurowania w wersji wielojęzycznej, odzyskiwanie porzuconych koszyków, integracja z portalami społecznościowymi, firmami kurierami, systemami księgowymi oraz magazynowymi, posiada ciekawe narzędzia marketingowe, ograniczone możliwości pozycjonowania.

Platforma IdoSell Shop

IdoSellTo nowe wcielenie dobrze znanego rozwiązania IAI Shop. Pełnowartościowa usługa w modelu SaaS. Atutem platformy jest bogata oferta gotowych szablonów sklepowych, z których łatwo coś dobrać nawet dla wyjątkowo niszowego obszaru e-commerce.

Charakterystyka systemu: dobre wsparcie, automatyzacja meta tagów, integracja z serwisami płatniczymi, firmami kurierami, porównywarkami, uwzględniono kwestie prawne, darmowy SSL, automatyczne aktualizacje, dodatkowe usługi pełnopłatne, skomplikowany interfejs użytkownika, ograniczone możliwości pozycjonowania.

Oprogramowanie PrestaShop

PrestaShopNiezwykle popularne oprogramowanie Open-Source dla sklepów internetowych. System zdobył popularność ze względu właśnie na darmowy charakter, ale też z uwagi intuicyjny i prosty interfejs użytkownika. Do prawidłowego funkcjonowania sklepu konieczna jest domena oraz serwer dedykowany, współdzielony, bądź hosting. 

Charakterystyka systemu: PrestaShop to darmowy silnik sklepu internetowego oferuje podstawowe funkcjonalności, które można rozbudować płatnymi wtyczkami posiada sporo darmowych szablonów graficznych, jednak są one dość słabej jakości panel administracyjny jest przystępny i łatwy w obsłudze PrestaShop jest wydajny, biorąc pod uwagę funkcje jakie oferuje możliwe luk w bezpieczeństwie, które są często naprawiane częste aktualizacje wymagane do prawidłowego działania sklepu

Platforma Shopify

ShopifyTa najpopularniejsza sklepowa platforma abonamentowa na świecie jest jeszcze mało znana w Polsce. Obsługuje ponad milion sklepów e-commerce więc warto jej się przyjrzeć. Charakteryzują się dopracowanym interfejsem o zaawansowanym poziomie UX. Jednak atrakcyjne wizualnie dodatkowe szablony są płatne.

Charakterystyka systemu: liczne funkcje wsparcia sprzedaży, łatwa implementacja platformy międzynarodowej, mocno ograniczone integracje z polskimi usługodawcami, możliwość sprzedaż przez Facebooka, liczne szablony przystosowane do urządzeń mobilnych, uboga personalizacja sklepu, ograniczone możliwości pozycjonowania.

Oprogramowanie Magento

MagentoBardzo popularny system Open-Source. Zawiera dużo funkcji sprzedażowych i administracyjnych dostępnych w standardzie. Idealne rozwiązanie dla sklepów z dużą ilością produktów. Wymaga własnego serwera i samodzielnej konfiguracji. 

Charakterystyka systemu: darmowym skrypt Open-Source z dużymi możliwościami rozbudowy, dostępnych jest mnóstwo rozszerzeń, możliwość prowadzenie wielu sklepów, zużywa dużo zasobów serwerowych, panel administracyjny dość skomplikowany, trudna instalacja i konfiguracja.

Czy wiesz że:
Ludzie, którzy obecnie żyją, stanowią około 7 procent całkowitej liczby osób, które kiedykolwiek żyły.
Humor i Dowcipy