karta produktowa - przykład

Karta produktowa sklepu - recepta na większy ruch

Karta produktowa w sklepie internetowym ma za zadanie dostarczyć kupującemu identycznych wrażeń, jakich doznaje w realnym sklepie oglądając rzeczywiste produkty. Krótko mówiąc, jest to najważniejsza strona sklepu online. Jej jakość determinuje, czy klient dokona zakupu, czy też nie.

Dlaczego spośród wielu stron sklepu internetowego akurat karty produktowe sklepu odgrywają tak ważną rolę? To właśnie w tym miejscu zapada decyzja, czy kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka", czy wstrzymać się i sprawdzić co ma konkurencja. Ponadto, w kolejnych etapach rozwoju biznesu online, niewątpliwie skorzystać trzeba będzie z reklam, które to właśnie w zdecydowanej większości kieruje się na karty produktowe.

Karty produktowe są najważniejszymi stronami witryny online

Wyczerpujący i kompletny opis produktu może okazać się niewystarczający, aby zachęcić potencjalnego klienta do złożenia zamówienia. To prawda, że ważnym elementem karty produktowej jest opis, jednak oprócz tego jest kilka innych atrybutów, które mają duży wpływ na jakość strony, a tym samym na zwiększenie jej potencjału zakupowego.

Ten potencjał jest nierozerwalnie związany z najważniejszym parametrem marketingowym, powszechnie znanym jako konwersja - liczby osób dokonujących zakupu w stosunku do ogólnej liczby odwiedzających witrynę. Sprzedawcy internetowi muszą zarezerwować odpowiednią ilość swojego czasu na optymalizację stron, która przyczyni się do zwiększenia współczynnika konwersji.

Kiepska karta produktowa bez szczegółów jest w stanie zrujnować nawet najlepszy produkt, natomiast klarowna, zwięzła i dobrze przemyślana może pomóc produktowi pokonać konkurencję. Dlatego podczas tworzenia karty należy wykazać się cierpliwością, każdy krok musi być starannie zaplanowany, ze zwróceniem szczególnej uwagi na wyeksponowanie najważniejszych atrybutów produktu.

Definiując kartę produktową powinno się zwrócić szczególną uwagę na:

Język - który musi być odpowiedni dla odbiorców danego asortymentu, inny dobór słów przy ofercie artykułów zdrowotnych dla osób starszych, a inny dla produktów odzieżowych dla młodych 

Recenzje - zaplanuj miejsce na karcie, gdzie użytkownik będzie mógł dopytać się o pewne szczegóły produktu lub zostawić swój komentarz

Przycisk - nawet to powszechne "Dodaj do koszyka" może być impulsem do dokonania zakupu, gdy przykuje uwagę odbiorcy

Zdjęcie - wszyscy na to zwracają uwagę, a mimo to większość użytkowników wzoruje się jeden na drugim; pomyśl o takim zdjęciu, że klient nie będzie mógł powstrzymać się od kliknięcia

Jak powinna wyglądać karta produktowa

Rekomendacje zawarte poniżej mają na celu pomóc w prawidłowym skonfigurowaniu kart produktowych witryny internetowej. Jednak, jak ze wszystkim, należy zachować umiar. Zbyt ambitne potraktowanie niektórych punktów może doprowadzić do przeładowania karty informacjami i zaowocować negatywnym wpływem na potencjał zakupowy strony.

1. Nazwa produktu

Wydawałoby się, że podanie nazwy jest sprawą trywialną nie wymaga dodatkowych wyjaśnień. Jednak definiując nazwę trzeba zrobić to z należytą starannością i ostrożnością z kilku powodów:

  • jest to swego rodzaju hasło, które potencjalny klient ujrzy w pierwszej kolejności
  • musi być krótka, ale jednocześnie zawierać kluczowe cechy, które zachęcą do kliknięcia
  • oryginalna nazwa jest konieczna ze względu na SEO.
  • ten sam tekst będzie wyświetlany na stronach kategorii

Nazwa na stronie produktu zazwyczaj oznaczona jest htmlowymi tagami H1 lub H2. Ma to istotne znaczenie dla robotów indeksujących Google, które po zebraniu wielu miliardów tego typu nazw, przypisują im ranking uwzględniany potem w procesie wyszukiwania. Zatem jest to krytyczny element z punktu widzenia SEO.

2. Opis produktu

Krótki opis to idealne miejsce na wypunktowanie najważniejszych atrybutów produktu. Dodatkowo warto uwzględnić inne benefity dla kupującego jak np. darmowa wysyłka. Często korci, by dodać kilka zdań opisowych, ale to zła strategia. Istnieje ryzyko, że tego nikt nie będzie czytał, a tylko zaciemni ogólny przekaz. Zresztą, do tego przeznaczony jest długi opis.

Do prezentacji krótkiego opisu idealnie nadają się listy lub wypunktowania, co ułatwia użytkownikom czytanie i ma pozytywny wpływ na User Experience (UX).

W części karty produktowej przeznaczonej na długi opis możemy dać upust swojej erudycji. Punkty z krótkiej list należy wzbogacić szczegółowym opisem oraz dodać wszystkie te mniej znaczące elementy, o których nie wspomniano.

Bądź szczery w opisywaniu produktu. Nie ukrywaj negatywnych cech, gdyż one i tak ujrzą światło dzienne. Wszystkie produkty mają swoje plusy i minusy. Pochwal się i wyeksponuj zalety produktu, które powinny zdominować nieliczne drobne mankamenty.

Na przykład wysoką cenę należy otwarcie skomentować i usprawiedliwić ją odpowiednimi atrybutami produktu, takimi jak: wysoka jakość użytych materiałów, niski nakład, odporność na czynniki zewnętrzne, wydłużony okres trwałości, itd.

3. Zdjęcia i Filmy

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać o sile obrazu i filmu. Zdjęcie lub film produktowy jest nieodzownym atrybutem, który dopełnia opis produktu. Tak naprawdę, jedno nie może istnieć bez drugiego. Zdjęcie wraz z opisem stanowią fundament karty produktowej.

Zdjęcie lub film to jedyna forma wizualizacji artykułu, który chcemy zaoferować wirtualnemu nabywcy. Aczkolwiek można spotkać "kamikadze" sprzedaży, którzy wstawiają tzw. placeholdery (zaślepki) licząc na ... No właśnie, na co? Kto kupi kota w worku?

Zdjęcia wysokiej jakości mają pozytywny wpływ na doświadczenie użytkownika (UX). Pomyśl tylko, że zdjęcia pomagają nam dać użytkownikowi wrażenie oglądania i dotykania produktu tak, jakby był w fizycznym sklepie. Warto jest prezentować zdjęcia produktów podczas użytkowania, aby pokazać, jak to jest mieć dany produkt.

\r\n

Dobry film produktu może okazać się równie pomocny w sprzedaży. W tym jednak przypadku należy zwrócić szczególną uwagę na parametry techniczne witryny. Zarówno film jak i duża liczba zdjęć wysokiej jakości mogą mieć negatywny wpływ na wydajność strony, a tym samym na jej SEO - pozycjonowanie. Jak zwykle trzeba tu zachować zdrowy rozsądek.

4. Recenzje

Tu, użytkownik może poprosić o dodatkowe informacje, których nie znalazł w opisie produktu. Jednak kluczowym zadaniem funkcjonalności "Recenzje" jest uzyskanie informacji zwrotnej o cechach produktu lub ogólnie o ofercie produktowej.

Uzyskanie recenzji nie jest prostym zadaniem, z drugiej jednak strony niezwykle ważnym. W nowo otwartych sklepach tych recenzji, rzecz jasna, jeszcze nie będzie. Właściciele sklepów powinni zachęcać użytkowników do ich pisania. Mają do dyspozycji różne narzędzia:

  • mailing zachęcający do dzielenia się informacjami zwrotnymi na temat oferowanych nowości
  • oferowanie darmowych produktów za napisanie recenzji
  • organizowanie loterii z nagrodami dla autorów recenzji

Szczególnie ważne jest pozyskanie pierwszej recenzji, gdyż powszechnie wiadomym jest, że zdobycie pierwszego komentarza lub informacji zwrotnej jest bardzo trudne. Gdy się tę barierę przełamie, to kolejne recenzje pojawią się jak grzyby po deszczu. Warto rozważyć indywidualne prośby o interwencję wśród bardziej sprzyjających klientów, a nawet wśród znajomych i przyjaciół.

5. Produkty powiązane

Trzeba mieć świadomość, że niewielki odsetek oglądających dany produkt zdecyduje się na jego zakup. Powodów może być mnóstwo, ale wcale to nie oznacza, że oferta jest mało interesująca. Klient, mając potężną podaż internetową jest obecnie bardzo grymaśny. Dlatego funkcjonalność produktów powiązanych jest podstawą każdego sklepu online. 

Umieszczenie w karcie produktowej, w obszarze produkty powiązane, innego asortymentu z podobnych kategorii zachęca do pozostania w sklepie i dalszego przeglądania oferty sprzedażowej. Skutecznym sposobem jest też proponowanie produktów, które zostały zakupione przez oglądających ten aktualny.

SEO - Karty produktowe a pozycjonowanie

Bez względu na to, czy zajmiemy się sami pozycjonowaniem, czy zlecimy to wyspecjalizowanej agencji SEO i tak musimy podjąć samodzielną decyzję odnośnie tego co chcemy pozycjonować. Czy będą to kategorie, czy bezpośrednio strony produktowe? Wszystkie, czy tylko wybrane? A czego w ogóle nie będziemy pozycjonować.

Po określeniu strategii pozycjonowania należy skupić się na doborze skutecznych słów kluczowych. Praca żmudna, ale przy odpowiednio wybranych keywords, możemy zapewnić sobie wysokie pozycje w rezultatach wyników wyszukiwania Google i to bez dodatkowych wydatków.

Poniżej lista podstawowych wytycznych dotyczących pozycjonowania:

  • Skonfiguruj przyjazne adresu URL
  • Zgłaszaj do zaindeksowania tylko te strony, które wpisują się w obraną strategię pozycjonowania
  • Używaj słów kluczowych m.in. w Meta tagach opisu oraz w opisach alt zdjęć i filmów
  • Ustaw tagi kanoniczne (canonicals) dla pozycjonowanych stron, by uniknąć duplikatów treści
  • Nie zapomnij o opisach dla kategorii i zapewnij im profesjonalne treści z uwzględnieniem odpowiednich słów kluczowych

Ciekawy zestaw porad i wskazówek można znaleźć w artykule "Jak wypromować własny sklep internetowy".

Optymalizacja kart produktowych to proces ciągły. Polega on na analizie danych witryny sklepowej rejestrowanych przez Google Analytics, na odpowiedniej ich interpretacji i wdrożeniu zmian zapewniających lepszą konwersję.

Opisy i ustawienia należy podstroić najpierw dla tych kart, które są najczęściej odwiedzane przez użytkowników sklepu. Wspomniane narzędzie Google pomoże określić kolejność, którą właściciel sklepu powinien się kierować.

Należy zwrócić szczególną uwagę na karty z przestarzałymi produktami i użyć przekierowania 301 na produkt podobny. Dzięki temu, klient zamiast strony z błędem lub karty z nieistniejącym artykułem, zobaczy nowy produkt, którym też może być zainteresowany.

Należy pamiętać, że nie od razu Rzym zbudowano. Żeby osiągnąć sukces, czyli wysoki poziom konwersji, wymagana jest cierpliwość i determinacja. Nie zaobserwujesz zmian z dnia na dzień, ale sukcesywnie z czasem zobaczysz coraz bardziej obiecujące rezultaty.