Konwersja to współczynnik, który informuje ile wejść na witrynę sklepu zostało zwieńczonych zakupem. W ten sposób, jeżeli na stronę wejdzie 10 użytkowników i 3 z nich dokona jakiegoś zakupu, wtedy współczynnik konwersji będzie wynosić 30%.
Wiele osób decyduje się na prowadzenie własnego biznesu. Jest to teraz dużo prostsze niż jeszcze kilka lat temu ze względu na coraz lepiej rozwinięte możliwości w internecie. Jedną z najczęściej wybieranych form własnej działalności jest sklep internetowy. Jednakże, aby sklep przynosił zyski musi posiadać wysoki współczynnik konwersji. W jaki sposób zwiększyć konwersję, a tym samym wpływy ze sklepu internetowego?
Tak, wysoka konwersja jest marzeniem każdego internetowego handlowca, jednakże realne wartości, które osiągają przedsiębiorcy mieszczą się w granicach od 1 do 3%. Jest wiele zmiennych, które mają wpływ na współczynnik konwersji. Przede wszystkim należy wiedzieć jaka jest grupa odbiorców sprzedawanego produktu. Jest to pierwszy krok do przeprowadzenia skutecznej kampanii e-commerce, które celem jest zwiększenie współczynnika konwersji.
Konwersja jest czymś na co można mieć duży wpływ nawet poprzez nieduże działania. Pierwszym krokiem musi być rozpoznanie grupy, która będzie odwiedzała daną stronę. Jeżeli prowadzimy sklep, który będzie przede wszystkim odwiedzany przez osoby starsze, należy pamiętać o prostocie strony oraz przejrzystości. Kiedy z kolei naszym klientem będzie głównie młodzież, należy wziąć pod uwagę inne aspekty strony, jak ciekawy layout czy dynamika.
Daj się zauważyć
Pierwszym odczuciem u osoby odwiedzającej stronę sklepu internetowego powinno być zaufanie. W związku z tym, warto umieścić dane swojej firmy w widocznym miejscu. Takie informacje jak adres, numer telefonu czy NIP sprawią, że ludzie odwiedzający stronę będą odnosili wrażenie profesjonalizmu. Oczywiście, dane kontaktowe firmy nie powinny być również umieszczone na pierwszym planie strony internetowej, jednak powinien być do nich prosty dostęp, tak aby każdy użytkownik mógł bez problemu znaleźć te informacje.
Warto dodać formularz kontaktowy, który musi przede wszystkim działać sprawnie. Jeżeli klient zada jakieś pytanie poprzez taki formularz, ale nie otrzyma odpowiedzi, od razu odniesie wrażenie, że firma nie działa w profesjonalny sposób i pójdzie szukać innych sklepów. Poza tym, taki formularz kontaktowy sprawi, że kontakt pomiędzy przedsiębiorcą, a potencjalnymi klientami będzie bardzo sprawny.
Dobrze opisz swój produkt
Jeżeli klient pozostanie na twojej stronie zaraz po wejściu, zacznie szukać informacji o interesujących go produktach. Jest to kolejny krok do zwiększenia konwersji, który nie wymaga dużych nakładów czasu czy pieniędzy. Jest to proste działanie, które może przynieść niezmiernie satysfakcjonujące skutki. Osoba wchodząca na stronę sklepu internetowego będzie przede wszystkim szukała interesujących produktów patrząc po zdjęciach. Dlatego warto przyłożyć się i przygotować wyraźne i ładne zdjęcia sprzedawanych produktów.
Kolejną rzeczą jest sam opis produktu. Na stronach wielu sklepów można znaleźć produkty bez opisu, co jest swego rodzaju strzałem w stopę. Jest to w miarę dopuszczalne jeżeli sprzedajemy jakieś proste rzeczy, jednakże w przypadku produktów bardziej specjalistycznych, jest to wręcz niedopuszczalne. Potencjalni klienci nie chcą kupować kota w worku, przez co odpowiedni opis produktu wraz ze wszelkimi parametrami jest koniecznością.
Forma płatności oraz dostawy
Po wybraniu produktu przez potencjalnego klienta przejdzie on do wyboru płatności oraz metody dostawy. Są to również aspekty, które mają wpływ na konwersję. W tym miejscu należy po raz kolejny wziąć pod uwagę odbiorców sprzedawanego produktu i dopasować oferowane metody dostawy oraz płatności do ich preferencji.
Warto pamiętać również o możliwości zwrotu. Mogą zdarzyć się sytuacje kiedy produkt nie będzie spełniał w 100% wymagań klienta, przez co będzie chciał dokonać zwrotu. W związku z tym, należy dać klientom taką możliwość. Jest to kolejny prosty krok, który może zwiększyć konwersję, kiedy klient wie, że ma możliwość zwrotu wadliwego, lub niesatysfakcjonującego towaru.
Opinie o produkcie
Kolejnym krokiem na zbudowanie zaufania wśród potencjalnych klientów są pozytywne opinie o sprzedawanym produkcie. W związku z tym, warto dodać możliwość wyrażania opinii o produkcie oraz usługach przez klientów. Należy tym samym zadbać, aby jakość oferowanych produktów i usług była faktycznie na wysokim poziomie. Warto pomyśleć o systemie wysyłającym prośbę o dodanie opinii w ciągu kilku dni po zakupie. W ten sposób można zwiększyć ilość dodawanych opinii, gdyż wielu klientów po zakupie produktu, po prostu o tym zapomina.
Informacje na bieżąco
Kolejnym krokiem na zwiększenie konwersji oraz zwiększenie zaufania wśród potencjalnych klientów jest pokazanie faktu, że nie jest jedyną osobą robiącą zakupy w tym sklepie. Warto dodać informacje na temat ilości sprzedanych produktów w pewnym okresie. Informacja na temat odwiedzających osób oraz osób online to również bardzo dobry pomysł na poprawienie wskaźnika konwersji.
Istnieje wiele ciekawych narzędzi, które mogą pomóc osiągnąć ten cel. Większość z nich można w prosty sposób zintegrować ze sklepem internetowym. Dzięki takim wtyczkom można pokazać osobom odwiedzającym ilu potencjalnych klientów ogląda obecnie dany produkt oraz kiedy został dokonany ostatni zakup danej rzeczy. Jest to po pierwsze forma budowania zaufania, a po drugie niemały impuls dla osoby kupującej.
Powyższe metody są rozwiązaniami, które praktycznie nie wymagają nakładu finansowego. Jedyną rzeczą jest czas, który należy poświęcić na przygotowanie i reorganizację strony internetowej sklepu. Są to jednak rozwiązania, które warto wdrożyć w celu zwiększenia konwersji w sklepie online, a tym samym dochodu sklepu internetowego.