Zdrowie

Śpijmy dla zdrowia

 

Choć dorosły człowiek przesypia 1/3 swojego życia, to nie jest to czas stracony. W czasie snu w naszym organizmie zachodzi wiele niezbędnych procesów życiowych.

 

   Sen na dwie fazy: NREM i fazę REM. Faza NREM trwa od 80 do 100 min. Pierwszy etap to kiedy zapadamy w sen, maleje świadomość bodźców, zaczynamy mieć niespójne myśli, ruchy gałek ocznych stają się powolniejsze. W następnym etapie nie reagujemy na bodźce, ale jeszcze na tym etapie bardzo łatwo się wybudzić. Kolejny faza to wchodzenie w REM i często zaczynamy śnić. W fazie REM następuje zwiotczenie mięśni, następują częste, szybkie ruchy gałek ocznych, wzrasta ciśnienie krwi. Faza REM trwa około 15 minut. Cały cykl połączenia tych dwu faz w czasie snu jednej nocy powtarza się, i przebiega jak sinusoida od 4 do 5 razy.

Co dzieje się w naszym organizmie w czasie snu?

   W czasie snu zachodzi wiele korzystnych procesów w naszym organizmie. W fazie snu głębokiego odnawiają się nasze komórki, tworzy się większość białek i wydzielają się hormony. Wytwarza się przede wszystkim hormon wzrostu, wydzielana jest także melatonina. Brak odpowiedniej ilości snu zaburza działanie tarczycy i wpływa na poziom hormonów sytości i głodu - leptyny i greliny. Dlatego też brak snu nie sprzyja osobom walczącym o szczupłą sylwetkę.

   Sen jest zbawienny dla naszego ciała, gdyż zachodzą wtedy procesy „naprawcze” w organizmie. Nasz mózg intensywnie się regeneruje na poziomie komórkowym, usprawnia pracę szarych komórek, a w fazie REM następuje analiza i proces zapamiętywania i utrwalania w naszym mózgu. W czasie snu następuje regeneracja mięśni, wątroba prowadzi proces oczyszczania z toksyn. Brak snu osłabia nasz system immunologiczny i nasza odporność spada.

   Wydzielająca się w czasie snu somatotropina ma bezpośredni wpływ na proces wzrostu. Sen wpływa też na regulacje ciśnienia krwi i poziomu cukru. Osoby śpiące krótko są bardziej narażone na ryzyko choroby cukrzycowej.

Ile snu potrzebuje nasz organizm?

   Ilość snu zależna jest on naszego wieku, niemowlę przesypia 80 % swojego życia, człowiek dorosły potrzebuje od 6 do 8 godzin snu w ciągu doby. Im mniej śpimy tym gorzej funkcjonujemy w ciągu dnia i chorujemy. Niedobory snu powodują zaburzenia myślenia, ograniczają możliwości zapamiętywania i koncentracji. Niedobory snu powyżej 48 h skutkują już bardzo poważnymi dolegliwościami zdrowotnymi. Już nie tylko mamy zaburzenia nastroju, nerwowość, spowolnienie myślowe następują fizyczne dolegliwości, bolące stawy i mięśnie, zaburzenia widzenia. Chroniczny brak snu skutkuje wyczerpaniem organizmu mogą pojawiać się halucynacje, myśli samobójcze, zapaść i nawet śmierć.

   Nie tylko ilość snu w ciągu doby jest ważna. Ważny jest regularny rytm dobowy i stała pora snu. Oczywiście pojedyncze odstępstwo od godziny zasypiania nie zrobi nam żadnych szkód w organizmie, ale już ciągłe zaburzenia rytmu snu nie będą korzystne. Pora snu jest ważna dla naszego organizmu.

   Fizjologicznie sen powinien przypadać na okres dobowej ciemności. Bodźce świetlne docierające do siatkówki wpływają na czynności w strukturach mózgu odpowiedzialnych za synchronizowanie wszystkich układów około dobowych ciała Najkorzystniejszy sen jest przespany do północy. Od godziny 21 uwalnia się melatonina, która ułatwia zasypianie i poprawia jakość snu.

   Zaburzenia biologicznego rytmu snu często spowodowane są przez korzystanie ze światła sztucznego, zwłaszcza na ekspozycję na światło niebieskie emitowane z ekranów monitorów. Dlatego na godzinę przed porą snu wskazane było by unikanie korzystania z komputerów, żeby zapobiegać zaburzeniom w produkcji melatoniny.

   Regulacja rytmu dobowego jest niezwykle ważna, aby przywrócić równowagę hormonalną. Ważne jest również aby 6-8 godzin snu, był w czasie ciągłym, tylko wtedy fazy snu mogą następować po sobie w prawidłowym rytmie. Kilkukrotne drzemki w ciągu dnia nie zastąpią prawidłowego snu. Według najnowszych badań ustalony zbyt krótki czas snu powoduje szybsze starzenie się organizmu. Śpijmy więc zdrowo dla zdrowia, urody i dłuższego życia. 

 

 

Administrator serwisu nie ponosi konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji z zakresu wiedzy specjalistycznej zaprezentowanej w serwisie ekup.pl.

x

Zgłoś Sklep

* pola wymagane

  • Wystąpił problem z Twoim zgłoszeniem!
1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora portalu ekup.pl, celem realizacji oferowanych usług jak równieżw celach marketingowych.
2. Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.
3. Zapoznałem(-am) się z regulaminem w zakresie przetwarzania danych osobowych, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych i prawie ich poprawiania.

Kontakt z Ekup

Wszelkie pytania i uwagi prosimy przesyłać do Biura Obsługi Klienta na adres e-mail: ekup@ekup.pl

Formularz

Kliknij ikonę obok i wypełnij pola obowiązkowe, a następnie kliknikj "Wyślij"
x

Formularz

* pola wymagane

  • Wystąpił problem z Twoim zgłoszeniem!

Dziękujemy za Twoją wiadomość!

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora portalu ekup.pl, celem realizacji oferowanych usług jak równieżw celach marketingowych.
2. Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.
3. Zapoznałem(-am) się z regulaminem w zakresie przetwarzania danych osobowych, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych i prawie ich poprawiania.