Zdrowie

Wiosna to dobry czas na odchudzanie

 Po okresie zimowym nie jednej osobie przydarzyło się nagromadzić zbędnych kilogramów. Wiosna jest doskonałym momentem aby podjąć starania o zdrową, szczupłą sylwetkę. Coraz dłuższy dzień, cieplejsza aura zachęca do dłuższych spacerów i aktywności. To lepsza pora na odchudzanie niż lato. Latem przy bardzo wysokiej temperaturze nadmierny wysiłek fizyczny w plenerze może być niebezpieczny dla zdrowia, wiosną chłodne jeszcze powietrze powoduje że sporą ilość kalorii organizm zużywa dodatkowo na ogrzanie ciała. Jest jeszcze dużo czasu, żeby zdążyć przed sezonem letnim, kiedy będziemy chcieli eksponować swoje ciała na plażach i basenach.


Jak podejść do odchudzania żeby osiągnąć efekt?

Przede wszystkim odchudzanie musi być zdrowe i bezpieczne dla naszego organizmu. Wiadomo, że szybka utrata kilogramów zazwyczaj wiąże się z efektem jo-jo. Drastyczną dietą organizm traktuje jako szok dla organizmu. Receptory w mózgu alarmują i dają sygnał do zmniejszenia metabolizmu, żeby chronić organizm przed zagrożeniem. Dodatkowo powrót do normalnej diety jest dla mózgu impulsem, że należy zrobić zapasy tłuszczu w razie kolejnego braku odpowiedniej ilości pożywienia. Następuje wtedy tycie z nawiązką i efektem szczupłego ciała cieszymy się zbyt krótko. Nieprawidłowa dieta to także brak składników odżywczych potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.


Odchudzając się trzymaj się podstawowych zasad.

Po pierwsze cierpliwość i systematyczność. Bezpieczna utrata kilogramów to nie więcej jak 0,5 do 1 kg tygodniowo. To też uzależnione jest od naszej wagi początkowej, osoby o bardzo dużej masie stosując taką samą dietę będą chudły początkowo szybciej niż osoby z niewielką nadwagą. Codzienne ważenie nie ma sensu, sprawdzanie wagi raz na tydzień będzie wystarczające. Czasem wskazania wagi nie muszą świadczyć, że nie odnosimy sukcesu. Bardziej miarodajne jest sprawdzanie naszych obwodów w centymetrach w biodrach, pasie, udach. Pamiętajmy jednak, że efekty najpierw widoczne są na twarzy, klatce piersiowej a dopiero potem w niższych partiach ciała. Jak zmienić tą kolejność dowiecie się w dalszej części artykułu.


Jaką dietę wybrać?

Choć internetowe zasoby proponują szereg najrozmaitszych diet, to najzdrowszą dietą według lekarzy jest dieta pełnowartościowa, dostarczająca składniki odżywcze ze wszystkich grup z piramidy żywieniowej. Z diety powinny być wyeliminowane słodycze. W diecie odchudzającej najważniejszy jest procentowy udział produktów z poszczególnych grup. Pożywienie musi dostarczać odpowiednią ilość białka, węglowodanów, tłuszczów, składników mineralnych i witamin. Z produktów zbożowych powinniśmy wybierać pełnoziarniste pieczywa, płatki i wyroby z mąki z pełnego przemiału. W pełnoziarnistych produktach jest duża ilość błonnika, który pełni niezwykle ważną rolę w zdrowej diecie. Błonnik ułatwia prawidłowy pasaż jelitowy, a tym samym usuwanie toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Błonnik pęczniejąc w przewodzie pokarmowym daje poczucie sytości przy mniejszej ilości pokarmu.

Z produktów białkowych należy uwzględniać w diecie chude mięsa, ryby, jajka, chude sery, najlepiej twarogowe, mleko i jogurty z mniejszą zawartością tłuszczu. Z tłuszczu też nie należy rezygnować, ale powinniśmy się decydować na oleje roślinne będące bogate w w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Dieta obfitować musi w warzywa i owoce, procentowo musi ich być najwięcej w diecie. Dopełnieniem prawidłowej diety musi być woda w naprawdę dużych ilościach.


Żeby dieta pełnowartościowa była dietą odchudzającą musimy przestrzegać podstawowej zasady ograniczenia wielkości spożywanych porcji i regularności jedzenia. Winniśmy zjadać pięć niedużych posiłków dziennie. Przyzwyczajeni do dużych porcji możemy mieć początkowo trudności z zaspokojeniem głodu ale kiedy pojemność naszego żołądka się obkurczy, utrzymywanie małych posiłków będzie łatwiejsze.
W diecie warto stosować małe triki pomagające oszukać głód. Wypijanie wody przed posiłkiem sprawi, że nie zjemy zbyt dużej porcji. Układanie małej porcji na dużym talerzu też oszuka trochę nasz mózg. Do potraw i posiłków dodawajmy przyprawy przyspieszające metabolizm i spalanie tłuszczu jak papryka, pieprz, imbir, cynamon, kurkumę.


Ruch dla zdrowia i z przyjemnością.

Jaką aktywność wybrać? Wszystko zależy jak szybko chcemy uzyskać efekt odchudzający, jakie mamy możliwości zdrowotne i jaki sport lubimy. Ćwiczenia aerobowe szybko spalają tkankę tłuszczową, ale też nie dla każdego będą zalecane. Takie ćwiczenia mogą być niewskazane dla cierpiących na schorzenia kręgosłupa, stawów. Najważniejsze będzie nie wybór rodzaju aktywności ale systematyczność wykonywania ćwiczeń. Regularne spacery, czy codzienny taniec będzie bardziej efektywny niż godzinny aerobik raz na tydzień. Niezbyt forsująca ale regularna gimnastyka usprawni nasze mięśnie, poprawi elastyczność skóry. Gimnastyka sprawi, że unikniemy efektu obwisłej skóry po odchudzaniu a odpowiednim ćwiczeniem możemy też sterować, które partie ciała chcemy najbardziej poprawić. Specjalnie dopasowane ćwiczenia pomogą wymodelować sylwetkę.


Sprzymierzeńcem w walce o naszą figurę jest też sen. Mała ilość snu powoduje rozregulowanie układu hormonalnego. Niewyspanie powoduje spadek poziomu hormonu leptyny odpowiedzialnej za poczucie apetytu i wzrost poziomu insuliny odgrywającej rolę w przyroście masy ciała. Ważna jest nie tylko ilość snu ale także stała pora kładzenia się do łóżka.


Trzymając się tych zasad możemy pozbyć się nadmiaru kilogramów i poprawić funkcjonowanie całego organizmu.

 

 

Administrator serwisu nie ponosi konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji z zakresu wiedzy specjalistycznej zaprezentowanej w serwisie ekup.pl.

x

Zgłoś Sklep

* pola wymagane

  • Wystąpił problem z Twoim zgłoszeniem!
1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora portalu ekup.pl, celem realizacji oferowanych usług jak równieżw celach marketingowych.
2. Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.
3. Zapoznałem(-am) się z regulaminem w zakresie przetwarzania danych osobowych, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych i prawie ich poprawiania.

Kontakt z Ekup

Wszelkie pytania i uwagi prosimy przesyłać do Biura Obsługi Klienta na adres e-mail: ekup@ekup.pl

Formularz

Kliknij ikonę obok i wypełnij pola obowiązkowe, a następnie kliknikj "Wyślij"
x

Formularz

* pola wymagane

  • Wystąpił problem z Twoim zgłoszeniem!

Dziękujemy za Twoją wiadomość!

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora portalu ekup.pl, celem realizacji oferowanych usług jak równieżw celach marketingowych.
2. Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.
3. Zapoznałem(-am) się z regulaminem w zakresie przetwarzania danych osobowych, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych i prawie ich poprawiania.