W kwietniu i w maju 2021 roku przeprowadzono badania trendów w handlu online. Analitycy skupili się tym razem na dynamicznie rozwijającej się sprzedaży przez media społecznościowe (Social Media). To pierwszy w Polsce raport, który ocenił również rolę Live Commerce (sprzedaż na Żywo) w zakupach internetowych.
Moda na zakupy w Social Media to trend, który od 2 lat silnie wzrasta. Analizy sprzedaży za pośrednictwem tego kanału pokazują, że 27 % Polaków dokonało tego typu zakupów. Nowością, którą musimy uwzględnić chcąc wypromować sklep internetowy w mediach społecznościowych, jest możliwość prowadzenia transmisji live na Facebooku. W czasie takich przekazów i filmików na żywo, aż 25 % oglądających dokonuje bezpośrednich zakupów.
Handel w mediach społecznościowych
Choć zyski ze sprzedaży szacowane są na razie w mikroskali, to nie należy pomijać tej nowej alternatywy zbytu towarów dla zwiększenia obrotu sklepu internetowego. To rozwijający się nurt, którego siłą jest dostępność (smartfonów używają wszyscy) i powszechność - nadal trwa trend na aktywność i bieżące śledzenie aktualności w mediach społecznościowych.
27% | Zakupy za pomocą social media |
25% | Zakupy podczas transmisji Live |
18% | Sprzedaż za pomocą social media |
8% | Prowadzenie sprzedażowej transmisji Live |
W grupie kupujących większość stanowią kobiety, 35% zadeklarowało, że dokonywało transakcji przez media społecznościowe. Bardziej otwarci na nowe ścieżki zakupów i sprzedaży są ludzie młodzi do 24 roku życia, stanowią oni aż 42 % nabywców. Co ciekawe, wśród klientów przyznających się do kupowania produktów za pośrednictwem Social Media, nie brakuje też osób po 50 roku życia.
Transmisja Live Facebook
Najchętniej z tej formy dokonywania zakupów korzystają ludzie w mniejszych miastach i wsiach, co zwykle wynika ze znikomej ilości lokalnych sklepów i ich oferty sprzedażowej. Najwięcej transakcji zawieranych jest podczas sprzedaży takich produktów jak obuwie, książki, płyty i kosmetyki.
Niekwestionowanym liderem wśród platform social commerce jest Facebook, potem długo nic, a na kolejnych miejscach są Instagram oraz YouTube.
82% | |
19% | Instagran |
16% | YouTube |
7% | TikTok |
7% | Pintrest |
7% | Snapchat |
6% | |
8% | Inny |
Planując strategię naszego e-biznesu powinniśmy uwzględnić social commerce. Należy skorzystać z dostępnych badań odnośnie najaktywniejszych grup społecznych korzystających z nowoczesnych kanałów sprzedażowych.
Jak wynika z tych badań, olbrzymim potencjałem są dojrzałe kobiety po 50 i ludzie młodzi do 24 roku życia, dlatego pod kątem tej grupy odbiorców powinniśmy definiować działania marketingowe. Zresztą, patrząc na dostępne przekazy w mediach społecznościowych, to w przytłaczającej większości kobiety są autorkami transmisji Live - Facebook i jego statystyki potwierdzają to dobitnie.
Źródło: Fundacja Kobiety e-biznesu