7 prostych sposobów jak ćwiczyć pamięć

Ćwiczące pamięć
Pamięć zaczyna płatać ci figle, coraz częściej masz zastoje myślowe i zapominasz o drobnych sprawach. Pół biedy, jak wypadnie z pamięci imię aktora z ulubionego filmu. Gorzej jednak jak zapomnimy hasło logowania do konta w banku, a jeśli przegapimy rocznicę własnego ślubu, to już może być prawdziwy dramat.

 Luki w pamięci bardzo utrudniają codzienne funkcjonowanie, a z upływem czasu ten stan się pogłębia. Tymczasem istnieją sposoby, żeby poprawić pamięć i wzmocnić zdolności poznawcze.

Wystarczy kilka minut codziennego treningu, żeby sprawność naszego mózgu się polepszyła. Odpowiedź na pytanie jak ćwiczyć pamięć znajdziesz w tym artykule.

1. Graj w gry pamięciowe

Niezależnie od tego, czy jest to klasyczna gra na koncentrację, czy bardziej złożona w literki gra online, będziesz angażować różne części mózgu. Możesz wybierać według własnych preferencji zabawy logiczne, matematyczne, gry w szachy, rozwiązywanie sudoku, łamigłówek.

Jeśli lubisz zabawy słowne, to literowe rebusy, zgadywanki haseł i krzyżówki będą wyborem dla ciebie. Również obrazkowe układanki typu memory, puzzle zmuszają mózg do przypominania sobie szczegółów i sekwencji poprzez pamięć wzrokową i skojarzeniową.

2. Stosuj trening pamięciowy

Włącz do swojej codziennej rutyny wyzwania pamięciowe, takie jak zapamiętywanie listy słów lub sekwencji. Możesz uczyć się wierszy lub tekstów piosenek.

Staraj się zapamiętywać listę zakupów, czytaj książki i powtarzaj krótkie zdania, odtwarzaj dialogi. Taka gimnastyka umysłu wyostrzy Twoją pamięć.

3. Ucz się nowych czynności

Jeśli wydaje ci się, że etap nauki masz już za sobą, to błąd. Jeśli nawet nasza aktywność zawodowa nie wymaga od nas ciągłej nauki, to dla dobrej kondycji umysłu warto uczyć się nowych rzeczy.

Jednak nauka powinna być dla nas przyjemnością, a czasem nawet sposobnością odkrywania nowych pasji. Może to dobry moment na naukę rysunku, gry na jakimś instrumencie, poznaniem obcego języka, czy układu tanecznego.

Dobrze jeśli zaczynamy uczyć się czynności nowych, których wcześniej nie robiliśmy i wymagają od nas innego wysiłku, poprawy koordynacji i sprawności ruchowej, skupienia.

Pamięć lubi nowe wyzwania, a nie służy jej rutyna. Nawet pomoc przy nauce szkolnej naszym dzieciom i wnukom, już zmusi nas do odświeżenia zapomnianej i nauki nowej wiedzy. Młodzież nie potrzebuje takich ćwiczeń - umysł młodego człowieka jest niezwykle lotny. To niekonwencjonalne metody, jak np. zadanie wyrafinowanej zagadki dziewczynie na spotkaniu, może pobudzić całkiem nowe obszary kory mózgowej.

4. Wykorzystaj mnemotechniczne rymowanki

Słowo „mnemotechniczne” brzmi jakoś magicznie, ale pochodzi od greckiego ,,mneme” czyli pamięć, oraz ,,technikos”- czyli wykonywany zgodnie ze sztuką.

Trening mnemotechniczny to szereg różnego rodzaju ćwiczeń umysłu, mających na celu ułatwienie zapamiętywania oraz szybszą i skuteczniejszą naukę. Bazuje na różnego rodzaju skojarzeniach, wykorzystuje wyobraźnie, proponuje wygodne schematy.

Jednym z rodzajów „mnemoników” jest układanie rymowanek. Kto z was do dziś nie pamięta sekwencji; ”Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody, bo jak wlejesz wodę w kwas, to cholera weźmie nas”. Jest to więc bardzo skuteczna metoda na zapamiętanie czegoś na bardzo, bardzo długo.

5. Ćwicz pamięć bawiąc się w skrótowce

Inny sposób, bardzo skuteczny zresztą, to akronimy-skrótowce. Polega on na tworzeniu z pierwszych liter słów innych haseł. Zamiast zapamiętywać pełną listę zakupów: ser, papryka, ogórek, ryba, twaróg, wystarczy jedno hasło: SPORT.

6. Kojarz i wizualizuj

Kolejny rodzaj to wizualizacja i skojarzenia. Angażujemy naszą wyobraźnie, wymyślamy historyjki oparte na naszych kluczowych wyrazach lub przywołujemy obrazy kojarzące się z danym słowem.

Efektywna nauka zwykle wykorzystuje skojarzenia myślowe, znaki obrazkowe, piktogramy, tabele. Ta i inne mnemotechniczne praktyki warte są szczegółowego poznania, często wymagają większych ćwiczeń zanim dojdzie się do wprawy.

Opanowanie tej szkoły jest przydatne, zwłaszcza do zapamiętywania sekwencji cyfr.

7. Przywołuj obrazy i wspomnienia

Wracaj pamięcią do wspomnień bliższych i dalszych, staraj się przypominać sobie jak najwięcej szczegółów. Ćwicz pamięć i uważność w codziennych sytuacjach, obserwuj i zapamiętuj szczegóły; kolory, przedmioty, dźwięki.

Często nie zwracasz uwagi na detale, nie chcesz „obciążać pamięci” rzeczami nieistotnymi. Tymczasem baczna obserwacja i zapamiętywanie to potrzebna gimnastyka dla mózgu.