Zdrowie

Zima w odwrocie - przesilenie wiosenne na progu

    Niedługo skończy się zima i znowu może nas dopaść – przesilenie wiosenne, stan w, którym czujemy się osłabieni, zmęczeni, pozbawieni energii. Niejednokrotnie możemy odczuwać bóle mięśni, zawroty głowy, kołatanie serca. Dopada nas senność, rozdrażnienie i czasem niewielki wysiłek jest dla nas wyczerpujący.

 

Co jest przyczyną wiosennego zmęczenia?

    Stan przesilenia wiosennego zaczyna się, kiedy kończy się zima i następują gwałtowne zmiany temperatury, wahania ciśnienia. Pogoda zazwyczaj wtedy kapryśna, raz słoneczna, raz deszczowa, na przemian wyże i niże baryczne. To wszystko wpływa na nasze samopoczucie psychiczne i fizyczne. Choć wydawało by się, że ponieważ nie ma typowej mroźnej zimy to szok temperaturowy będzie mniejszy, to nie znaczy że unikniemy przesilenia.

   Nasz organizm po okresie zimowym jest uśpiony, wyjałowiony i pozbawiony energii. Głównie z powodu braku słońca, którego zimowe miesiące i krótkie dni nie dostarczały naszemu organizmowi pod dostatkiem.

Po drugie brak ruchu - zimą nasza aktywność fizyczna jest bardziej ograniczona. Spędzamy dużo mniej czasu na świeżym powietrzu, organizm jest niedotleniony. Panujący smog, nasilony zwłaszcza o tej porze roku, też nie zachęcał do spacerów. Nasze ciało jest też bardziej ospałe przez dietę, która zimą jest bardziej kaloryczna a pozbawiona witamin i składników mineralnych. Organizm wyjałowiony i osłabiony częstszymi infekcjami wirusowymi, jest nieprzygotowany na nagłe zmiany w pogodzie i odpowiada zmęczeniem.

Jak sobie radzić, by witać wiosnę z uśmiechem?

   Wiosna w ostatnich latach nadchodzi wcześniej, i to już ten moment, żeby sobie ułatwić jej powitanie. Zacznijmy zwiększać sobie dawkę zdrowego ruchu na powietrzu. Stopniowo, bez przemęczenia się, ale regularnie spędzajmy czas w plenerze. Niech to będą dłuższe spacery, marszobiegi, rower. Poprawiając krążenie dotlenimy cały organizm, wzmocnimy serce, stawy, mięśnie i może przy okazji zgubimy nagromadzone po zimie zbędne kilogramy.

   Wesprzyjmy się dietą bogatą w witaminy i mikroelementy. Po zimie zwykle brakuje nam witaminy C, D a także potasu, magnezu, cynku i żelaza. Uzupełnijmy nasze pożywienie w produkty dostarczające tych składników. Przede wszystkim warzywa, zwłaszcza zielone pietruszka nać, brokuły, rzeżucha, por a także papryka, cebula. Włączmy do menu kiszonki, kapustę i ogórki, które oprócz witaminy C, wspomogą naszą florę jelitową. Spożywajmy cytrusy, pomarańcze, mandarynki, grapefruity, one są najbardziej zasobne w witaminy potrzebne na przedwiośniu. Do tego kasze, pieczywa pełnoziarniste i bogato błonnikowe. Lekkostrawna, bogata witaminowo dieta doda nam energii.

   Nie zapominajmy o odpowiedniej dawce wypoczynku, sen najlepiej regeneruje organizm. Brak odpowiedniej ilości snu powoduje, że nasz układ immunologiczny zaczyna tracić wydajność.

 

 

 Administrator serwisu nie ponosi konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji z zakresu wiedzy specjalistycznej zaprezentowanej w serwisie ekup.pl.

x

Zgłoś Sklep

* pola wymagane

  • Wystąpił problem z Twoim zgłoszeniem!
1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora portalu ekup.pl, celem realizacji oferowanych usług jak równieżw celach marketingowych.
2. Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.
3. Zapoznałem(-am) się z regulaminem w zakresie przetwarzania danych osobowych, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych i prawie ich poprawiania.

Kontakt z Ekup

Wszelkie pytania i uwagi prosimy przesyłać do Biura Obsługi Klienta na adres e-mail: ekup@ekup.pl

Formularz

Kliknij ikonę obok i wypełnij pola obowiązkowe, a następnie kliknikj "Wyślij"
x

Formularz

* pola wymagane

  • Wystąpił problem z Twoim zgłoszeniem!

Dziękujemy za Twoją wiadomość!

1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora portalu ekup.pl, celem realizacji oferowanych usług jak równieżw celach marketingowych.
2. Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.
3. Zapoznałem(-am) się z regulaminem w zakresie przetwarzania danych osobowych, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych i prawie ich poprawiania.